نمونه سوال تستس ادبیات فارسی
ادبيات فارسي / گروه آزمايشي علوم تجربي (25 سؤال)
1) در همه ي گزينه ها به جز گزينه ي . . . . . غلط املايي هست. 1- جاي ثواب آن باشدکه به طريق تعاون قوّتي کنيدتادام ازجاي برگيريم. 2- ايشان حقوق مرا به طاعت ومناصحت بگذاردند وبه معونت و مظاهرت ايشان از دست صيّاد بجستم. 3- در وقت فراغ موافقت اَولي تر،والّا طاعنان مجال وقيعت يابند وبايد که مواجب سيادت را به ادا رسانيد. 4- اهمال جانب من جايز نشمري واز ضمير بدان رخصت نيابي و ثِقَط دوستان به کرم عهد تو بيفزايد. |
|
2) « واردي است از خداوند بر دل سالک که او را از گذشته و آينده غافل مي گرداند.» و « امور خارق العاده است که به سبب عنايت خداوندي از صوفي کامل صادر مي شود.» به ترتيب توضيح کدام اصطلاحات «عُرفا وصوفيه» است؟ 1- وقت – کرامت 2- همّت – کرامت 3- وقت – فتوح 4- فتوح - همّت |
|
3) در کدام گزينه غلط املايي هست؟ 1- روامدار که سر به دنبال هوس بگذارم ودرظلمات جهل وضلال بيقوله از شاهراه بازنشناسم. 2- اطرافيان من مسحور بازي هاي او بودند من درست نمي ديدم اشباحي به چشم مي خورد. 3- در ميان شهر مسجدي آدينه پاکيزه وحصين ودر ساحت مسجد قبّه اي است ودر پاژه ي آن مشرعه اي ساخته است. 4- وقتي به حيّي از احياي عرب فرازرسيدم سياهي ديدم مغلول ومسلسل بر در خيمه افکنده اند اندر آفتاب. |
|
4) معني درست واژه هاي « اِزار – با سِق – کَش – وقيعت – جُنحه » به ترتيب در کدام گزينه آمده است؟ 1- چهره ورخسار ، برگزيده وبرتر ، آغوش وبغل ، سرزنش وبدگويي ، اسب يدک 2- لُنگ ، بلند ، خوش وخرّم ، سرزنش وبد گويي ، گناه وبزه 3- چهره ورخسار ، برگزيده وبرتر ، آغوش وبغل ، سرزنش وبدگويي ، بال وجناح لشکر 4- لُنگ ، بلند ، خوش وخرّم ، غيرت ، اسب يدک |
|
5) معني درست واژه هاي « صبوح – سهم – بادي – غِرّه – سِگال » به ترتيب در کدام گزينه آمده است؟ 1- بامداد ، ترس و وحشت ، بيابان ، مغرور ،بدانديش 2- شراب صبحگاهي ، ترس ، آغاز ، گول خورده ، بدانديش 3- شراب بامدادي ، ترس ، آغاز ، گول خورده ، انديشه 4- صبح زود ،بهره ، بيابان بي آب وعلف ، سرکش ،انديشه |
|
6) نام درست نويسندگان يا سُرايندگان آثار زير به ترتيب در کدام گزينه آمده است؟ « روزگار سياه – تلخ وشيرين – از رنجي که مي بريم – سيرالعباد الي المعاد – جام جهان بين » 1- عبّاس خليلي ،محمّدعلي جمال زاده ، جلال آل احمد ، سنايي غزنوي ، محمّدعلي اسلامي نُدوشن 2- مشفق کاظمي ، محمّدعلي جمال زاده ، جلال آل احمد ، سنايي غزنوي ، جلال رفيع 3- مشفق کاظمي ، بزرگِ علوي ، جلال آل احمد ، عطّار نيشابوري ، محمّدعلي اسلامي نُدوشن 4- عبّاس خليلي ، بزرگِ علوي ، صنعتي زاده ، خاقاني شرواني ، جلال رفيع |
|
7) کدام يک از شخصيّت هاي زير در داستان نبرد « رستم واسفنديار » حضور ندارد؟ 1- زال 2- نوش آذر 3- زواره 4- توس
|
|
8) نوع نثر همه ي گزينه هاي زير به جز گزينه ي . . . . . يکسان است. 1- تاريخ جهانگشا 2- کليله ودمنه 3- مناجات نامه 4- گلستان 9) همه ي گزينه ها به جز گزينه ي . . . . . درست است. 1- « انه ايد» اثري حماسي است که شاعر در آن خود به ابداع وابتکار پرداخته است. 2- داستان هاي عاشقانه را در ادب فارسي با شعر نمايشي در ادب اروپا مي توان برابر دانست. 3- اوج شکوفايي شعر اَخَوان در مجموعه ي « زمستان » نمايان است. 4- سبک شعري « مهرداد اوستا » منتسب به سبک خراساني است. |
|
10) در کدام يک از گزينه هاي زير، هر سه آرايه ي « تشبيه – ايهام تنا سب – حسن تعليل » هست؟ 1- برو طواف دلي کن که کعبه ي مخفي است که آن خليل بنا کرد و اين خدا خود ساخت 2- درفشان لاله در وي چون چراغي وليک از دود او بر جانش داغي 3- چون خاک در هواي تو از پا فتاده ام چون اشک در قفاي تو با سر دويده ام 4- آيينه ي سکندر جام مي است بنگر تا بر تو عرضه دارد احوال مُلک دارا |
|
11) در همه ي گزينه ها به جز گزينه ي . . . . . آرايه ي « متناقض نما » مشهود است. 1- زلف آشفته ي او موجب جمعيّت ماست چون چنين است پس آشفته ترش بايد کرد 2- ما هيچ متاعان خجل از قدر رواجيم در کشور ما رونق بازار کسادي است 3- مضمون سرنوشت دو عالم جز اين نبود کان سر که خاک ره شد از آسمان گذشت 4- زديم در خم زلف گره گشاي تو چنگ که مفلسيم و نداريم هيچ دستاويز |
|
12) در کدام يک از ابيات زير،هر چهار آرايه ي « تشبيه – تلميح – تشخيص – جناس » وجود دارد؟ 1- اي صبح دم،ببين که کجا مي فرستمت نزديک آفتاب وفا مي فرستمت 2- يا رب اين آتش که بر جان من است سرد کن زان سان که کردي بر خليل 3- وادي پُر از فرعونيان و قبطيان است موسي جلودار است ونيل اندر ميان است 4- اي هدهد صبا به سبا مي فرستمت بنگر که از کجا به کجا مي فرستمت |
|
13) کدام يک از گزينه هاي زير به ويرايش نياز ندارد؟ 1- برخي مدرسه ها از امکانات خوب آزمايشگاهي ورايانه اي برخوردار هستند. 2- پيشنهاد گروه پژوهش در جلسه ي امروز مجمع مطرح و به تصويب همه ي اعضا رسيد. 3- گزارشي که هم اکنون به دست ما رسيده است را براي شما مي خوانم. 4- بازرسين آژانس بين المللي انرژي اتمي از تأسيسات هسته اي نطنز بازديد کردند. |
|
14) جايگاه تکيه در واژه هاي «نشسته اند – هوشمندانه – بخوانيد – خيمه شب بازي – خواهند ديد » به ترتيب در کدام گزينه آمده است؟ 1- ماقبل پاياني ، پاياني ، آغازي ، پاياني ، ماقبل پاياني 2- پاياني ، پاياني ، آغازي ، ماقبل پاياني ، پاياني 3- پاياني ، ماقبل پاياني ، آغازي ، ماقبل پاياني ، آغازي 4- ماقبل پاياني ،ماقبل پاياني ، آغازي ، پاياني ، پاياني |
|
15) کدام يک از مصدرهاي زير مي تواند جمله هاي چهارجزيي با«مفعول متمّم» ،«مفعول ومسند» و«متمّم ومسند» بسازد؟ 1- پختن 2- ناميدن 3- گفتن 4- پنداشتن |
|
16) در کدام يک از گزينه هاي زير، هر سه نوع واژه ي «مشتق» ، «مرکّب» و « مشتق – مرکّب » وجود ندارد؟ 1- دست يابي به چنين دانشي جز از راه درس وبهره گرفتن از معلّم واستمرار در فراگيري،امکان پذير نيست. 2- معناشناسي کوششي است براي پي بردن به اين نکته که اهل زبان چگونه منظور هم ديگر را مي فهمند. 3- در روزگار ما تمامي کتابخانه ها ي دنيا به اين سيستم اطّلاع رساني مجهّز شده اند. 4- با بزرگ نمايي و اغراق در توصيف چهره،حالات وخصايص انساني مي توان يک نوشته را طنزآميز کرد. |
|
17) کدام يک از جمله هاي زير از نوع وتعداد اجزاي اصلي،با جمله هاي ديگر متفاوت است؟ 1- مردم گاه و بي گاه به مناسبت پيروزي ورزشکاران کشورمان در کوچه ها وخيابان ها مراسم جشن وشادماني برپامي کنند. 2- به دليل نگارش کتاب هاي علمي به زبان عربي،غربيان بسياري ازدانشمندان قديم ايراني را به اشتباه دانشمندعرب مي شناسند. 3- اسفنديار به سبب غرور رويين تني وزور پهلواني خودش را هم طراز رستم مي بيند. 4- لسان الغيب، حافظ،در آن اوضاع نابه سامان اجتماعي اين قلب شناسي را از که آموخته بود؟ |
|
18) عبارت زير به ترتيب از چند « تکواژ » و چند « واژه » تشکيل شده است؟ « توجّه خاورشناسان فرنگي به بعضي از آثار فارسي موجب شده است که خود ما نيز به کشف مجدّد آن ها دست يابيم.» 1- 35 – 25 2- 34 – 24 3- 36 – 25 4- 33 – 24 |
|
19) مفهوم بيت : « پرستش زمستي است در کيش مهر برون اند زين جرگه هشيارها» با کدام يک ازگزينه ها،تنا سب معنايي ندارد؟ 1- عقل کجا پي برد شيوه ي سوداي عشق بازنيابي به عقل سرّ معمّاي عشق 2- هوش خردمند را عشق به تاراج بر من نشيندم که باز صيد کبوتر شود 3- عقل سلطان قادر خوشخوست آن که سايه خداش گويند اوست 4- آن گه که عشق دست تطاول دراز کرد معلوم شود که عقل ندارد کفايتي |
|
20) با توجّه به بيت هاي داده شده،کدام مفهوم پيشنهادي نادرست است؟ 1- آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است با دوستان مروّت ، با دشمنان مدارا (حُسن خُلق) 2- سرکش مشو که چون شمع از غيرتت بسوزد دلبر که در کف او موم است سنگ خارا (قدرت مطلق عاشق) 3- ده روزه مهر گردون افسانه است وافسون نيکي به جاي ياران فرصت شمار يارا (اغتنام فرصت) 4- اي صاحب کرامت شکرانه ي سلامت روزي تفقّدي کن درويش بينوا را (درويش نوازي) |
|
21) در کدام گزينه شاعر از خلوص نيّت خود در عبادت خداوند سخن مي گويد؟ 1- سنگ از پشت نمازم پيداست. 2- من نمازم را پيِ تکبيره الا حرام علف مي خوانم. 3- همه ي ذرّات نمازم پيداست. 4- من وضو با تپش پنجره ها مي گيرم. |
|
22) مفهوم عبارات زير با کدام يک از گزينه هاي زير تنا سب معنايي دارد؟ « ابليس را چون در دل آدم بار ندادند ودست ردبه رويش بازنهادند،مردود همه ي جهان گشت.» 1- مدّعي خواست که آيد به تماشاگه راز دست غيب آمد و بر سينه ي نامحرم زد 2- عقل مي خواست کزان شعله چراغ افروزد برق غيرت بدرخشيد و جهان برهم زد 3- جلوه اي کرد رُخت ديد ملک عشق نداشت عين آتش شد از اين غيرت و برآدم زد 4- آسمان بار امانت نتوانست کشيد قرعه ي کار به نام من ديوانه زدند |
|
23) مفهوم بيت « منش بايد از مرد چون سرور است اگر بُرز و بالا ندارد رواست » ازمتن کدام داستان «گلستان» دريافت مي شود؟ 1- طوطي وزاغ 2- شهزاده ي قصيرجثّه 3- زاهد رياکار 4- بازرگان کيش |
|
24) مفهوم همه ي گزينه هاي زير به جز گزينه . . . . . با هم تناسب و نزديکي معنايي دارند. 1- که يکي هست و هيچ نيست جز او وَحدَ هُ لا الهَ اِلّا هو 2- چو نيکو بنگري در اصل اين کار هم او بيننده،هم ديده است وديدار 3- تا به جايي رساندت که يکي از جهان وجهانيان بيني 4- گر به اقليم عشق روي آري همه آفاق گلستان بيني |
|
25) مفهوم « غم » در کدام گزينه با گزينه هاي ديگر متفاوت است؟ 1- جان بهر غم است و بي غم امکان نبود هر جان که در او غم نبود جان نبود 2- غم مي خوريم و هيچ شکايت نمي کنيم ما را چه غم زغم که غمت غمگسار ماست 3- غمش را غير دل سرمنزلي نيست ولي آن هم نصيب هر دلي نيست 4- غم آمد،غصّه آمد،ماتم آمد خدا را اين ميان کم دارم امشب
1- پاسخ صحيح گزينه ي «2» است.هرچهارجمله ازدرس «کبوترطوقدار» انتخاب شده اند ودرگزينه ي يک املاي واژه ي «ثواب» به معناي «اجر وپاداش» و نادرست است وصحيح آن«صواب»به معني «مصلحت ودرست» است.درگزينه ي سه املاي واژه ي «فراغ»به معناي «آسودگي وآسايش» و نادرست ودرست آن «فراق»به معناي «جدايي وهجران» است.درگزينه چهاراملاي «ثقط» نادرست وصحيح آن « ثقت»به معناي «اعتماد واطمينان» است.
|