ادبیات فارسی1خرداد91
سؤالات نهايي درس : ادبيّات فارسي(1) |
رشته : عمومي |
ساعت شروع : 30/8 صبح |
مدّت آزمون :80 دقيقه |
||
سال اوّل آموزش متوسّطه |
تاريخ امتحان : 22/3/1391 |
||||
خرداد 1391 |
دبيرستان نمونهدولتي مرحوم فيروزجاييان/ بندپي شرقي |
||||
رديف |
سؤالات |
بارم |
|||
1 |
الف) معني و مفهوم شعر و نثر (6نمره) - معني و مفهوم عبارتها و بيتهاي زير را به نثر روان بنويسيد. 1- تو اين جايگاه گستاخي. 2- ستارهمان از اوّل مطابق نيامد. 3- ... چو بيند که خاک است بالين من 4- تمام عمر در لاک خود بودهاند. 5- ولي چندان که برگ از شاخه ميريخت/ دو چندان ميشکفت و برگ ميکرد 6- پي برديم راه دست خودش هم نيست. 7- جهان را بلندي و پستي تويي ... 8- بيستون بر سر راه است، مباد از شيرين/ خبري گفته و غمگين دل فرهاد کنيد 9- هرچه بر او تنگ گرفتند، کمربند خود را تنگتر بست تا دست آخر با حقارتِ زندگيهامان اخت شد. 10- لفظي که از لطافت آن جان کند حضور/ از تنگ شکّرست/ صافي زچشمه جويد و شوخي ز آب 11- چون از در دررفتيم ، دلّاک و قيّم درآمدند و خدمت کردند و هر که در مَسلَخِ گرمابه بود، برپاي خاسته. |
25/. 25/. 25/. 25/. 5/. 5/. 5/. 75/. 75/. 1 1 |
|||
2 |
ب)معني لغت ( 2 نمره ) - معناي هر يک از واژه هاي مشخّص شده را بنويسيد. 1- فارَم چو صوت بلبل و دلبر چو آبشار 2- سر تا به قدم نازم،پا تا به سر انگيزم 3- تحصيل بايد با تأنّي انجام گيرد. 4- دهبيستتومان به عنوان تعارف ميگيرند. 5- از غارِب به زير آمد؛ گُرده را برآورد. 6- قنديلها در تکميل زيبايي مسجد نقش خود را اداکردند. 7- هميخواست پيروزي و دستگاه 8- دهمت تا ز مايه گردي پُر
|
2 |
|||
|
ادامهي سؤالات در صفحهي دوم |
|
|||
رديف |
سؤالات |
بارم |
|||
3 |
پ)خودآزمايي ( 3 نمره ) 1- در مصراع: «هر صبح نسيم آيد، بر قَصدِ طواف من»، گل لاله بر کدام ويژگي يا صفت خود تأکيد ميکند؟ 2- آيهي شريفهي : « اِنَّ الّلهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُ مَا بِأَنْفُسِهِمْ » با کدام بيت زير، ارتباط معنايي دارد؟ الف- خدا آن ملّتي را سَروري داد/ که تقديرش به دست خويش بنوشت ب- به آن ملّت سروکاري ندارد/ که دهقانش براي ديگران کِشت 3- با توجّه به درس «زندگي من» که سرگذشت «هلن کلر» است، چه چيزي براي او به منزلهي «بهشت» بود؟ 4- در بيت: «چنين است رسم سراي دُرشت/ گهي پشت زين و گهي زين به پشت»، يک عبارت کنايهاي بيابيد که به معناي «شکست خوردن» باشد. 5- پسوند «باشي» در تُرکي، چه معنايي دارد؟ 6- در مصراع: «گهر بيهنر ناپسند است و خوار»، منظور فردوسي از «گهر بيهنر» چيست؟ 7- در بيت: «در آن سيمابگون امواج لرزان/ خيال تازهاي در خواب ميديد»، شاعر به کدام ويژگي امواج رودخانهي سند اشاره دارد؟ 8- در سخن: «انگشتري به من داد تا چون تو را پيش وي برم، از عهدهي کار من بيرون آيد.» عبارت «انگشتري به من داد» ،بيانگر چه مفهومي است؟ 9- با توجّه به درس: «رستم و سهراب (1و2)، »سهراب»، يکي از کساني است که در مرگ خود مقصّر است؛ چرا؟ 10- بيت: «چنين است رسم سراي درشت/ گهي پشت بر زين، گهي زين به پشت » با محتواي کدام درس سازگار است؟ 1- در امواج سند 2- سفر به بصره 3- خير و شر 4- ليلي و مجنون 11- منظور سيمين دانشور از عبارت: «هنرمندانِ بسياري خود را به قطار رساندند.» چيست؟ |
25/.
25/.
25/.
25/.
25/. 5/.
25/.
25/.
25/.
25/.
25/. |
|||
4 |
ت)درک مطلب (4 نمره) 1- متن زير را به دقّت بخوانيد و به پرسشها پاسخ دهيد. «هر سال تابستان به يوش ميرفتند.از قند و چاي گرفته تا تَرهبار و بُنشن و دوا و درمان، همه را فراهم ميکردند و راه ميافتادند؛ درست همچون سفري به قندهار. مدّتي بود که پيرمرد افتاده بود. براي اوّلبار در عمرش- جز در عالم شاعري – يک کار غيرعادي کرد؛ يعني زمستان به يوش رفت وهمين يکي کارش را ساخت.» الف- مفهوم کنايي کدام عبارت، به معني «سفر دور و دراز» است؟ ب- به نظر نويسندهي متن، کدام کار «نيما يوشيج» غيرعادي بود؟ پ- نويسندهي متن بالا کيست؟ ت- متن بالا ميگويد که نيما در عالم شاعري، کار غيرعادي انجام مي داد. الف- درست ب- نادرست |
5/. 25/. 25/. 25/.
|
|||
|
ادامهي سؤالات در صفحه ي سوم |
|
|||
رديف |
سؤالات |
بارم |
|||
|
2- متن زير را بخوانيد و به سؤالات پاسخ دهيد. «آن ديگري . . . . . . . . . است، پسر برادر. از کربلا آمدهبود و هيچگاه بعد از آن واقعه در زير سقف نياسود و تقديرش چنين شد که اينک نيز، آفتاب سنگ مزارش باشد. من ميخواهم بحر را در کوزهاي بريزم! مگر ميشود؟» الف- در جاي خالي متن بالا، نام کدام يک از ائمّه قرارميگيرد؟ ب- منظور نويسنده از عبارت: «و تقدير چنين شد که اينک نيز آفتاب، سنگ مزارش باشد.» چيست؟ پ- جملهي: «ميخواهم بحر را در کوزهاي بريزم » يعني چه ؟ اين جمله يادآور کدام بيت مولوي است؟(بيت را بنويسيد) 3-در بيت: «گر شد از جور شما خانهي موري ويران/ خانهي خويش محال است که آباد کنيد»، واژهي «مور» نماد چه کساني است؟ 4- در متن: « گفتم: « بابا واللّه من مرده شما زنده، شما از وکيل خير نخواهيدديد؛ مگر همان مشروطهي خالي چطور است؟ گفتند: برو پي کارت؛ سواد نداري حرف نزن. مشروطه هم بيوکيل ميشه؟» مفهوم کنايي کدام عبارت، به معني «در آينده» است؟ 5- با توجّه به ابيات زير، به پرسشهاي طرحشده پاسخ دهيد. «کار پاکان را قياس از خود مگير/ گرچه ماند در نبشتن شير و شير جمله عالم زين سبب گمراه شد/ کم کسي ز ابدالِ حق آگاه شد صدهزاران اين چنين اشباه بين/ فرقشان هفتاد ساله راه بين چون بسي ابليس آدمروي هست/ پس به هر دستي نشايد داد دست» الف- از نظر مولانا، علّت اصلي انحراف و گمراهي مردم چيست؟ ب- منظور از مصراع: « فرقشان هفتادساله راه بين » چيست؟ ب- مولانا در بيت پاياني، چه هشداري ميدهد؟ ت- در ابيات بالا، منظور از «ابدال»، چه کساني است؟ |
25/. 25/. 75/.
25/.
25/.
25/. 25/. 25/. 25/. |
|||
5 |
ث)دانشهاي ادبي (3نمره) 1- موضوع منظومهي «گلشن راز» شيخمحمود شبستري چيست؟ 2- مناسبترين قالب شعري براي سرودن داستانها و مطالب طولاني کدام است؟ 3- توضيح زير، معرّف کدام يک از شخصيّتهاي ادبي و سياسي ايران است؟ «به سال 1258 ه.ش در تهران متولّد شد و پس از آموختن علوم ادبي و ديني، در مدرسهي علوم سياسي به تحصيل ادامهداد. در انقلاب مشروطه به جمع آزاديخواهان پيوست و در انتشار روزنامهي «صور اسرافيل» به ياري دوستش «ميرزاجهانگيرخان» (مدير صور اسرافيل) برخاست.» 4- نويسندگان آثار زير چه کساني هستند؟ الف- از صبا تا نيما ب- از چيزهاي ديگر 5- چه عاملي سبب قطع ارتباط زبان فارسي شبه قارّهي هند با زبان فارسي ايران گرديد؟ 6- مولانا براي بيان مطالب اخلاقي و عرفاني خود از . . . . . . بسيار بهره گرفتهاست. 7- در عبارت: «کمکم شهري سفيدپوش به استقبالمان ميآيد » کدام نوع استعاره به کار رفتهاست؟ |
25/. 25/.
5/.
5/. 25/. 25/. 25/. |
|||
|
ادامه ي سؤالات در صفحه ي چهارم |
|
|||
رديف |
سؤالات |
بارم |
|||
|
8- در مصراع: «اي برادر، قصّه چون پيمانه است»، کدام رکن تشبيه حذف شدهاست؟ 9- يکي از طنزپردازان ايران را در ادبيّات گذشته و يکي را در دورهي مشروطه نام ببريد.
|
25/. 5/. |
|||
6 |
ج) حفظ شعر ( 2 نمره ) - جاي خالي اشعار زير را با واژههاي مناسب پُر کنيد.
1- تو را من چشم در راهم . . . . . . . . . . / که ميگيرند در شاخ « تلاجن » . . . . . . . . . . رنگ سياهي / در آن دم که بر جا درّهها چون . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2- هر آدمياي که مُهر مِهرت / . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3- ما را . . . . . . باغ و بوستان نيست / هر جا که تويي . . . . . . آن جاست
|
1
5/. 5/. |
|||
|
پيروز و سرافراز باشيد. جمع : |
20 |
|||