سوالات تستی زبان فارسی3 تجربی
|
نمونه سؤالات تستي بخش «تکواژ و واژه » / زبان فارسي عمومي و تخصّصي(3) |
|
1- در متن زير به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» وجود دارد؟(رياضي/90) «منظور از نشانه، هر موضوع محسوسي است که بتواند در ذهن، تصوّر موضوعي غايب يا نامحسوس را ايجاد کند؛ چنان که دود، نشانه ي آتش است و چراغ قرمز، نشانه ي خطر و منع عبور مي باشد.» 1) پنجاه و دو – چهل 2) پنجاه و سه – چهل 3) پنجاه و دو – چهل و يک 4) پنجاه و سه – سي و نه |
|
2- در عبارت «دانش عوام يا توده شناسي، شاخه اي است از علم مردم شناسي و عبارت است از علم به آداب و رسوم و افسانه هاي يک قوم و خصايص ملّي آن قوم را آشکار مي سازد.» به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» وجود دارد؟(تجربي/90) 1) چهل و هفت – سي و چهار 2) چهل و هفت – سي و پنج 3) چهل و هشت – سي و چهار 4) چهل و هشت – سي و پنج |
|
3- در متن «آثار ادبي ايران آيينه ي انديشه ها، باورها و هنرمندي هاي ملّتي است که از گذشته تاکنون، بالنده و شکوفا از خطرها رسته است و تا ابد پابرجا مي ماند.» به ترتيب چند «واژه» و چند «تکواژ» وجود دارد؟(هنر/90) 1) بيست و نه – چهل و نه 2) سي – پنجاه و يک 3) سي – پنجاه 4) سي و دو - پنجاه |
|
4- تعداد «تکواژها» و «واژه هاي» عبارت: «شگفتا! به خدا که هماهنگي اين مردم در باطل خويش و پراکندگي شما در حقّ خود، دل را مي ميراند و اندوه را تازه مي گرداند.» به ترتيب کدام است؟(زبان/90) 1) 36 – 27 2) 38 – 28 3) 38 – 27 4) 38 - 29 |
|
5- عبارت « بيهقي، تنها مورّخي امين و بلندپايه نيست، که نويسنده اي توانا و زبردست است و امانت داري و دقّت وي، کتابش را به صورت داستاني گيرا و دل چسب کرده است.» به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟(رياضي/89) 1) چهل و هشت – بيست و هشت 2) چهل و هشت – بيست و نه 3) چهل و نه – بيست و هشت 4) چهل و نه – بيست و نه |
|
6- عبارت «گزارشگر، مانند مهندسي است که مي خواهد بنايي را بسازد. ابتدا وضع زمين و تناسب ساختمان را در ذهن خود مجسّم مي کند، سپس به طرح ريزي مي پردازد.»، به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟(تجربي/89) 1) چهل و پنج – بيست و هشت 2) چهل و پنج – بيست و نه 3) چهل و شش – بيست و هشت 4) چهل و شش - سي |
|
7- عبارت «ادبيّات داستاني تحليلي، دست ما را مي گيرد و به ياري تخيّل ما را وامي دارد تا بيشتر به درون جهان واقعي برويم.»، به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟(انساني/89) 1) چهل – بيست 2) چهل – بيست و هشت 3) چهل و يک – بيست و هفت 4) چهل و دو – بيست و هفت |
|
8- عبارت «پيام يک داستان، همان روح حاکم بر داستان و درون مايه ي آن است. نتيجه اي کلّي در مورد زندگي است که داستان آشکارا آن را بيان کرده است.» به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟(هنر/89) 1) سي و هفت – بيست و هفت 2) سي و هشت – بيست و نه 3) سي و نه – بيست و هشت 4) سي و نه – بيست و نه |
|
9- در عبارت «هر پژوهشگري در کار خود، به آشنايي با شيوه هاي پژوهش، راه هاي دست يابي به مراجع و مآخذ گوناگون نيازمند است.»، به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» وجود دارد؟(زبان/89) 1) سي و پنج – بيست و سه 2) سي و پنج – بيست و چهار 3) سي و شش – بيست و سه 4) سي و شش – بيست و چهار |
|
10- گزاره ي عبارت «سيّد محمّد علي جمال زاده، فرزند سيّد جمال الدّين واعظ اصفهاني، پدر داستان نويسي جديد، با زبان ساده و عاميانه و بهره گيري از لغات متداول و رايج در ميان مردم نوشته هاي خود را شاخص و ممتاز ساخت.»، به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟(رياضي/88) 1) سي و دو – بيست و پنج 2) سي و سه – بيست و پنج 3)سي و سه – بيست و شش 4) سي و چهار – بيست و شش |
|
صفحه ي يک |
|
11- تعداد تکواژهاي عبارت «تحميديّه در لغت به معناي حمد و ستايش گفتن است.» با کدام عبارت يکسان است؟(تجربي/88) 1)عرفان اسلامي مولود تعليمات قرآن و پيامبر است. 2) در تاريخ تفکّر بشري، سرچشمه هاي عرفاني يافت مي شود. 3) کلام عارفان رنگ و جلوه اي ديگر دارد و عشق به معبود است. 4) در تحميديّه هاي زبان فارسي، نوعي براعت استهلال ديده مي شود. |
|
12- جمله ي «براي ايجاد دلنشيني و شيريني در هر اثر، گويندگان و نويسندگان شگردهاي گوناگوني دارند.» به ترتيب، چند «تکواژ» و چند «واژه» دارد؟(انساني/88) 1) بيست و نه – پانزده 2)بيست و هشت – شانزده 3) بيست و هشت – پانزده 4) بيست و نه - شانزده |
|
13- تعداد تکواژهاي گزاره ي کدام جمله، بيشتر است؟(هنر/88) 1) نيما، بنيان گذار شعر نو، شاعر دردمند و معترض بر بي تفاوتي ها و بي عاطفگي ها، با انتشار «افسانه» فضاي تازه اي در شعر فارسي آفريد. 2) دگرگوني هاي پي در پي و شتاب ناک، ورود عناصري تازه در قلمرو انديشه و آشنايي با مکاتب فکري و ادبي اروپا، زمينه ساز تحوّلاتي در جامعه ي ايراني شد. 3) بهره گيري از انديشه ها و مضامين مذهبي و عرفاني، تکيه بر فرهنگ عاشورا، ستيزه با عناصر بيگانه ي فرهنگي از مهم ترين موضوعات نثر و شعر انقلاب اسلامي است. 4)سرودن مثنوي در وزن هاي بلند به جاي اوزان کوتاه، استفاده از موسيقي حروف و حدّاکثر بهره گيري از توان رديف قافيه، به سروده هاي معلّم، تمايز و ارزش خاصّي بخشيده است. |
|
14- تعداد تکواژهاي عبارت «اگر نامحرمان از اسرار عرفا آگاه شوند، احتمال تکفير و تعزير و ديگر پيامدهاي ناگوار در کار خواهد بود.» با کدام عبارت يکسان است؟(زبان/88) 1) واژه هاي زبانِ متداول براي بيان باورها و جهان بيني عرفا و صوفيان نارسا بودند. 2) در دين اسلام واژه هايي وجود دارد که در دين ديگري اين واژه ها معادل و کاربردي ندارند. 3) از واژه هاي رايج در يک مکتب براي بيان باورهاي مکتب ديگر به سختي مي توان استفاده کرد. 4)صوفيان، با زبانِ معمول نمي توانستند مفاهيم عرفاني را بيان کنند زيرا امکان لغزش براي شنونده بود. |
|
15- عبارت زير به ترتيب، از چند «تکواژ» و «واژه» ساخته شده است؟(رياضي/87) «با پيشرفت صنعت و گسترش فنون و ارتباطات اکنون رسانههاي ديداري و شنيداري به کمک محقّقان آمدهاند تا سرعت و دقّت پژوهش ها را بيفزايند.» 1)چهل و پنج – بيست و نه 2) چهل و پنج – سي 3) چهل و شش – سي 4) چهل و هفت – بيست و نه |
|
16- عبارت «زمينهي مستعد فرهنگ ايراني در برخورد با سرچشمههاي ديني اسلام بارور شد و ايراني اصالت رواني و گسترش روح خويش را در اسلام يافت.» به ترتيب، چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟(تجربي/87) 1) 44 – 32 2) 44 – 33 3) 45 – 32 4) 45 - 33 |
|
17-تعداد تکواژها و واژه هاي عبارت زير، به ترتيب کدام است؟(انساني/87) «حيرت آفريني يکي از ويژگي هاي شعر زيباست و بسياري از تشبيهات در ذهن بشر شگفتي و حيرت مي آفريند.» 1) 32 – 20 2) 32 – 21 3) 33 – 20 4)33 – 21
|
|
1- در عبارت «هر پژوهشگري در کار خود به آشنايي با شيوههاي پژوهش، راههاي دستيابي به مراجع و مآخذ گوناگون نيازمند است.»، به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» وجود دارد؟ 1) سي و پنج – بيست و سه 2) سي و پنج – بيست و چهار 3) سي و شش – بيست و سه 4) سي و شش – بيست و چهار |
|
2- تعداد تکواژها و واژههاي عبارت زير، به ترتيب کدام است؟ «حيرتآفريني يکي از ويژگيهاي شعر زيباست و بسياري از تشبيهات در ذهن بشر شگفتي و حيرت ميآفريند.» 1) 32 – 20 2) 32 – 21 3) 33 – 20 4)33 – 21 |
|
3- عبارت «زمينهي مستعد فرهنگ ايراني در برخورد با سرچشمههاي ديني اسلام بارور شد و ايراني اصالت رواني و گسترش روح خويش را در اسلام يافت.» به ترتيب، چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟ 1) 44 – 32 2) 44 – 33 3) 45 – 32 4) 45 - 33 |
|
4- عبارت «پيام يک داستان، همان روح حاکم بر داستان و درونمايهي آن است. نتيجهاي کلّي در مورد زندگي است که داستان آشکارا آن را بيان کرده است.» به ترتيب چند «تکواژ» و چند «واژه» است؟ 1) سي و هفت – بيست و هفت 2) سي و هشت – بيست و نه 3) سي و نه – بيست و هشت 4) سي و نه – بيست و نه |
|
5- در متن «آثار ادبي ايران آيينهي انديشهها، باورها و هنرمنديهاي ملّتي است که از گذشته تاکنون، بالنده و شکوفا از خطرها رسته است و تا ابد پابرجا ميماند.» به ترتيب چند «واژه» و چند «تکواژ» وجود دارد؟ 1) بيست و نه – چهل و نه 2) سي – پنجاه و يک 3) سي – پنجاه 4) سي و دو – پنجاه |
|
6- درعبارت : « پيش از آمدن بازرسي،پرونده ي مربوطه را بررسي کردم و گزارشات را در پاکات خود گذاشتم و تلفناً تقلضاکردم که هرچه زودتر اقدام کنند،زيرا تأخير خوبيّت ندارد.» چندغلط نگارشي به کار رفته است؟ 1- سه 2- چهار 3- پنج 4- شش |
|
7- درکدام گزينه هم « جمله ي مستقلّ ساده » و هم « جمله ي مستقلّ مرکّب » هست؟ 1- يکي ازشگردهاي ظنزپردازان جابه جاکردن حوادث ووقايع است.گاه به سبب اشتباهي که درکاري صورت مي گيرد،حوادث خنده داري ايجادمي شود. 2- وقتي متّفقين برلين را محاصره کردند،هيتلر وصيّت کرد که او را با هفت تير بکشند وجسدش را بسوزانند. 3- کري مي خواست به عيادت بيماري برود؛ انديشيدکه هنگام احوال پرسي امکان دارد صداي او را نشنوم و پاسخي ناشايسته بدهم. 4- ممکن است نوشته ي طنزآميز از حوادث و موضوعات عادي زندگي آغاز شود. |
|
8- کدام عبارت به ويرايش نياز دارد؟ 1- ناصرخسرو سرانجام درّه ي يَمگان را که در ميان کوه ها بود،براي اقامت انتخاب کرد. 2- فرّخي ،بخش عمده اي از قصايدي که سروده است را به مدح سلاطين و بزرگان عصر خويش پرداخته است. 3- ابوعلي سينا، دانشمند و طبيب معروف ايراني،بيش تر آثار خود را به زبان عربي نوشته است. 4- منوچهري دامغاني علاوه بر تازي داني،از دانش هاي زمان خود مانند نحو،طب،نجوم و موسيقي آگاه بوده است. |
|
9- جمله ي :«اين نوشته هاپرازنکات و لطايف تاريخي،اجتماعي،ديني و ادبي است.»به ترتيب داراي چند« واژه »و چند «تکواژ» است؟ 1- سيزده – هيجده 2- شانزده – بيست 3- پانزده – نوزده 4- چهارده – بيست |
|
10- عبارت : « عشق خود هم راه و هم راهبر است و مقام و منصب را در آن جايگاهي نيست.» به ترتيب چند تکواژ و واژه دارد؟ 1- 21- 16 2- 21- 17 23- 17 4- 24- 18
|
|
تستهاي نمونهي بخش اجزاي جمله |
|
11- اجزاي اصلي تشکيلدهندهي کدام عبارت، در مقابل آن، نادرست است؟(هنر/91) 1) او در عصر ما در کسوت يک مهاتما گاندي مسلمان، منادي يک حيات تازه براي تمام عالم ميشد. (سه جزئي گذرا به مسند) 2) اين فقر اختياري را بر مکنت و تجمّل رايج در دستگاه صدرالدّين،شيخالاسلام شهر ترجيح ميداد.(چهارجزئي گذرا به مفعول و مسند) 3) درگيري دايم در تنازع براي بقا را، در سلوک راه کمال، انحراف از خط سير روحاني و امري خلاف شأن انساني تلقّي ميکرد. (چهارجزئي گذرا به مفعول و مسند) 4) در دنياي ما، پرخوري و تجمّلگرايي کمترينهي مردم براي بيشترينهي آنها جز گرسنگي و بينوايي راه ديگر باقي نميگذارد. (سه جزئي گذرا به مفعول) |
|
13- اجزاي تشکيل دهندهي جملهي زير با کدام جمله هماهنگ است؟(تجربي/91) «در مباحث مختلف، به مناسبت، گاه به عبارات يا صفخاتي چند از صاحبنظران مردمشناسي برميخوريم.» 1) ادب پايداري با دعوت به مبارزه، ترسيم چهرههاي بيدادگر، ستايش آزادي و آزادگي و ... مرزهاي قومي را ميشکافد. 2) اين گونه چشمانداز به ابعاد نگرش انساني موجود در ادب مقاومت، حوزهي آن را از ساير آثار ادبي متمايز ميکند. 3) نويسنده در اين بخش به موضوع فروخته شدن عموتُم به آخرين ارباب او و رخدادهاي پاياني زندگي او ميپردازد. 4) چنين آثاري را نميتوان به صورت يک شعار مستقيم و قالب خاص ملّي در گسترهي ادبيات پايداري گنجاند. |
|
12- با توجّه به متن: «ادبيات پايداري چهرهي انسانيِ عامّي دارد و به هنگام ترسيم اشکال مختلفِ تضادهاي زندگي انسان، در هيچ قالب ملّي يا چارچوب اجتماعي خاص نميگنجد. شعر و داستان مقاومت، مرزهاي قومي را ميشکافد و مخاطب آن ژرفاي وجدان عامّ بشري است.» اجزاي تشکيل دهندهي جملات به ترتيب کدام است؟(سراسري علوم انساني/ 1391) 1) سه جزئي گذرا به مفعول، سه جزئي گذرا به مفعول، سه جزئي گذرا به مفعول، سه جزئي گذرا به مسند 2) سه جزئي گذرا به متمّم، چهار جزئي گذرا به مفعول و متمّم، سه جزئي گذرا به مفعول، دو جزئي (ناگذر) 3) سه جزئي گذرا به متمّم، سه جزئي گذرا به متمّم، چهار جزئي گذرا به مفعول و متمّم، سه جزئي گذرا به مسند 4) سه جزئي گذرا به مفعول، سه جزئي گذرا به متمّم، سه جزئي گذرا به مفعول، سه جزئي گذرا به مسند |